Finans yokluğu, politik, kültürel tartışmalar ya da ‘komşuların’ sert tepkileri… İşte gururla duyurulup türlü sebeplerle hayal olarak kalan göz kamaştırıcı mimarlık projelerinden örnekler…
Torre Bicentenario, Mexico City: Latin Amerika’nın en yüksek binası olması planlanan, Rem Koolhaas imzalı proje 2007’de ilk açıklandığında tartışma yaratmıştı. Mimarlık eleştirmeni Miquel Adria durumu şu sözlerle açıklıyor: “Müşteri iyi bir iletişim sağlayamadı. Politikacılar kendi çıkarları için karşı çıktı. Komşular mutsuzdu. Hepsi bir arada, Meksika’nın ‘hiçbir şey yapmama’ enerjisinin örneği oldu.”
Yeşil Kılıç, Los Angeles: Kentin Santa Monica Bulvarı’na yapılması planlanan 45 katlı ve 400 milyon dolarlık proje, Jean Nouvel’e ait. Bina ekonomik kriz kurbanları arasında yerini aldı. Zira Nouvel’in firması SunCal’in projedeki ortağı, 2008’de iflasını açıklayan ABD’li yatırım bankası Lehman Brothers’tı…
Tolerans Müzesi, Kudüs: ‘Kutsal topraklarda’ kurulması planlanan ‘Hoşgörü Müzesi’ anlamlı olacağı kadar daha proje aşamasındayken tartışma başlayan bir yapı. Müzenin yer alacağı arazinin eski bir Müslüman mezarlığı olması durumu daha da çetrefilli bir hale getiriyor. Haaretz gazetesi yazarı Esther Zandberg, Frank Gehry’nin tasarımını, ‘Gereksiz ve geri dönüşü olmayacak bir çirkinlik’ olarak tanımlamıştı. Gehry de projeden ayrıldıktan sonra politik hassasiyetlerden bahsetmişti.
Zaha Hadid de ‘kurbanlardan’
Rusya Kulesi, Moskova: Norman Foster’ın ‘Rusya Kulesi’nin Avrupa’nın en yükseği olacağı söyleniyordu. Ancak binanın yatırımcısı, milyarder girişimci Shalva Chigirinsky, vergi kaçaklığı suçlamalarının ardından ülkeyi terk etti. Foster ise şu aralar Rusya için – henüz hayal katında olan – başka projeler üzerine çalışmakta.
Performans Sanatları Merkezi, Dubai: Şöhretli mimarlardan Zaha Hadid’in hazırladığı proje, Dubai’nin bir ‘tasarım üssü’ olarak anılmasını sağlayacak her nevi özelliğe sahipti. Lakin yatırımcı firma Sama Dubai tarafından 2009’da yapılan bir açıklamayla ‘ekonomik koşullar sebebiyle’ projenin beklemede olduğu duyuruldu.
Victoria&Albert Müzesi’nin Genişletilmesi Projesi, Londra: Müzenin mekânlarının genişletilmesi amacıyla Daniel Libeskind tarafından hazırlanan sıradışı proje de mali sorunlar nedeniyle hayata geçemeyen mimari işlerden. Mimarlık eleştirmenlerine göre ‘Spiral’ adı verilen bina kültürel politikaların ve tembelliğin de kurbanı oldu.
Radikal